Fotoforbud i bokhandelen?

28 Jan

Studentbokhandelen Studia i Bergen har gått til det drastiske skrittet å nekte kundene sine å ta bilder inne i butikken. Bakgrunnen for dette er at studenter tar bilder av bøkene, for deretter å kjøpe bøkene for en billigere penge på nett. Jeg må innrømme at jeg var en av de som kjente et stikk av dårlig samvittighet da jeg leste denne saken. Jeg elsker å tusle rundt i bokhandelen og oppdage nye skatter, men det er sjelden jeg kjøper bøkene som frister. Vanligvis fordi jeg har en ganske voksen bunke med bøker i hylla allerede, men også fordi jeg rett og slett ikke har planer om å kjøpe ei bok der og da. Derfor er jeg en av de som ofte tar bilde av ei fristende bok med telefonen min, som et lite notat til meg selv. Ikke nødvendigvis fordi jeg har planer om å kjøpe den til en billigere penge på nett, men fordi jeg ikke skal kjøpe den helt enda.

IMAG0498

Bok snikfotografert på Ark på Egertorget. Boka sto på ønskelista til jul og havnet under juletreet, men det er uvisst om den ble kjøpt i butikk eller på nett.

Det er likevel ikke sjelden at jeg ender opp med å kjøpe boka på nett. Hvorfor ikke? Det er enkelt, og vanligvis er det billigere enn å kjøpe den i butikken. Den kritiske sansen er dårligere når jeg sitter i sofaen, og det er lettere å ta med ei bok eller to til i handlekurven når man får en god deal.

Hva betyr dette? Studia sier de sliter med å holde seg ovenpå fordi så mange kjøper bøkene sine på nett. Noe jeg vil tro vi alle har lagt merke til er at det er færre og færre bokhandler som selger noe særlig med bøker lengre. Mine lokale sjapper har ett bord  med årets bestselgere, ett bord med pocketbøker og ett bord med krim. Utover dette så selges det for det meste ræl i bokhandelen. Notatblokker, leker, spill, rosa glitter-blyanter, hobbyutstyr, kubbelys og masse annet som ikke har så mye med bøker å gjøre.

Hvis det er ei bok jeg er på utkikk etter, men som kanskje er et par år gammel, så finner jeg den sjelden på bokhandelen. Da må jeg på nett, og der koster den sjelden det den ville kostet om bokhandelen skulle bestilt den inn for meg.

Er det viktig å ha bokhandler? Ja! Det er ikke det samme 娔tusle” rundt i en nettbutikk. Men! Det betyr for min del også at bokhandelen må skjerpe seg. Bruk mer plass på bøker, og mindre plass på ræl. Ha gode tilbud, kanskje en deal eller to (ikke bare på krimbøker). Jeg kjøper mer bøker når Ark har 3 for 2 på engelsk pocket. Mer av det!

IMAG0270

Bilde tatt på Ark på Gardermoen. Et av de stedene der den kritiske sansen er ganske svak.

Kommer jeg til å slutte å ta bilder av bøkene? Kanskje. Jeg skal iallefall være mer diskret når jeg gjør det. Alternativet er å slutte å ta bilder, og da får jeg jo iallefall ikke kjøpt boka senere. Og DET er det vel ingen som tjener noe på?

Til slutt vil jeg bare nevne at jeg ofte benytter meg av det tredje alternativet og vil slå et slag for det: Kjøp bøkene brukt! Det er miljøvennlig, det er skattejakt og bøkene er nesten gratis. Win win!

Legg gjerne igjen en kommentar!

