Avbrutt

15 Apr

tooleJeg gir opp, jeg må nok bare innse at jeg ikke kommer til å lese ut A Confederacy of Dunces. Begynte på den for godt over ei uke siden og har så langt bare kommet til side 47. Jeg har hatt masse tid til å lese, har hatt den med meg overalt og allikvel så orker jeg bare ikke å lese den. Den er forholdsvis lettlest, men hovedpersonen er så motbydelig og plagsom at jeg gir opp. Den blir herved lagt i hylla med bokmerket på side 47 og jeg kommer nok til å ha dårlig samvittighet en stund fremover for dette her. Jeg liker ikke å gi opp, men samtidig liker jeg ikke å lese bøker jeg ikke liker.

Jeg har flere blad dårlig samvittighet liggende. Det er de bøkene jeg har begynt på, men som jeg har innsett at jeg aldri kommer til å lese ferdig. Jeg er veldig streng på at jeg ikke setter bøker jeg ikke har lest inn i bokhylla. Uleste bøker ligger derfor i en liten stabel of shame. Her er et par andre eksempel:

The House of the Seven Gables“The House of the Seven Gables” av Nathaniel Hawthorne

House of the Seven Gables er et faktisk hus i byen Salem, Massachusetts som jeg besøkte i fjor. Den er skrevet av Nathaniel Hawthorne som vokste opp i byen og tilbragte endel tid i huset i sin ungdom.  Handlingen er lagt til midten av 1800-tallet og familien Pynchon sin historie og lagnad. Boka er en amerikansk klassiker, men forholdsvis ukjent utenfor USA (såvidt jeg vet). Forfatterens mest kjente verk er The Scarlet Letter som også er satt i samme tid og sted.

Boka ble selvsagt kjøpt i souvenirbutikken til huset. Det å ha sett huset og hørt historien gjorde helt klart boka mer fristende, det er litt spesielt å kunne se for seg rom for rom når man leser boka. Men når jeg først begynte på den så innså jeg at detter var traurige greier. New England på 1800-tallet var trist og kjipt, og historien bærer mye preg av det. Skrivestilen til Hawthorne er også ganske gammeldags og snirklete. De første 60 sidene ga meg så lite at jeg la inn årene der. Nå har jeg beholdt boka som det det er: en souvenir.

“Sommerboken” av Tove Janssonsommerboken

Denne boka hadde en slags renessanse i fjor sommmer og har blitt rost opp i skyene. Jeg gledet meg veldig til å lese den og få den fantastiske sommerfølelsen som alle andre tydeligvis sitter igjen med. Jeg fant den iallefall ikke. Jeg syns den var kjedelig og frustrerende. Det som av mange beskrives som vakre scener mellom Sophia og farmoren. Den ble for eventyrlig, vakker og uangripelig. Jeg klarte bare ikke å like den. Nå er det midtvinters og siden jeg enda ikke har lest den ut nå så er nok slaget tapt.

 

Etter å ha skrevet dette så må jeg innrømme at det frister litt å plukke de opp igjen. Kanskje får de en siste sjanse? Siden jeg sjelden kvitter meg med bøker så har de jo alle en reell mulighet for å bli lest, en eller annen gang…

6 Responses to “Avbrutt”

  1. siljeblomst 15. April 2013 at 16:18 #

    Jeg pleier ikke å avbryte bøker, men en som jeg nå har prøvd meg på to ganger og kommet like langt (eller kort) begge gangene er Donna Tartt sin Den hemmelige historien. Jeg klarer ikke fatte hva som er så genialt med denne boka og hvorfor den er på 1001 – lista! Dørgende kjedelig 🙂

    • Vibeke 15. April 2013 at 17:19 #

      Morsomt at du nevner akkurat henne, “The Little Friend” av samme forfatter er også ei bok som jeg har gitt opp. Husker ikke akkurat hva som gjorde det, men kjedelig var den iallefall.

  2. Eva 16. April 2013 at 09:54 #

    Eg har prøvd “Forbrytelse og straff” minst 3 gonger, og det ser ikkje ut til at det er håp for meg og den. Det har stranda rundt side 50 kvar gong. Eg blir berre ikkje engasjert.

    Eg har etterkvart lært meg å gi opp bøker eg ikkje kan fordra utan å få dårleg samvittigheit. Det skjer ikkje så ofte, men det siste året har eg iallfall gitt opp 2 bøker, og fått ei eiga “gitt-opp-hylle” på Goodreads. 🙂

    • Vibeke 16. April 2013 at 11:13 #

      Ja, Forbrytelse og straff er en av disse mursteinene som jeg tror jeg trenger ei uke på ei øde øy for å komme gjennom. Ingen skam i å snu der! “Gitt-opp-hylle” er god ide! Det er egentlig ganske smart å notere seg hva som gjør at man gir opp ei bok også slik at man ikke gjør samme feilen flere ganger 🙂

  3. Tones bokmerke 18. April 2013 at 03:57 #

    Sommerboken har jeg hatt liggende i ett år og gledet meg til å lese. Men samtidig tenkt at kanskje den ikke treffer meg. Hadde tenkt å lese den en dag før sommeren der jeg kan sette meg ned uforstyrret og lese den mer eller mindre i ett. Håper at jeg liker den.

    • Vibeke 18. April 2013 at 09:03 #

      Den egner seg nok godt på hyttetur ved sjøen eller lignende avslappende atmosfære. Det er jo veldig mange som liker den, så jeg håper den passer for deg selv om den ikke passet for meg 🙂

Legg gjerne igjen en kommentar!

