“Bikubesong” på Det norske teatret

5 May
IMAG0849

Ei debriefings-øl på Håndverkeren etter stykket

Igår var det endelig duket for teaterstykket Bikubesong på Det norske teatret! Ei skikkelig festforestilling av humor, melankoli og musikk.

Stykket er basert på boka med samme navn av Frode Grytten og satt i den sagnomsuste Murboligen i indsutribygda Odda. Stykket er i tillegg ei ønskereprise og blir satt opp for andre gang.

Jeg hadde ikke lest boka på forhånd, begynte på den for en stund tilbake, men måtte legge den fra meg fordi jeg syns den var så melankolsk (den passet iallefall ikke til mitt mindset akkurat da). Når jeg nå skulle se stykket så var jeg egentlig ganske fornøyd med å ikke ha lest den fordi jeg misliker å sitte å “vente på” replikkene og sammenligne handlingen. Derfor er det vanskelig for meg å si noe om hvor nært stykket ligger opp til boka, men Odda og Murboligen har de iallefall klart å fange.

Hovedpersonen M bor hjemme hos mor si, er 43 år og er blodfan av The Smiths. The Smiths får være med gjennom hele stykket gjennom M sine live-opptredener. Nå har jeg aldri skjønt dette med The Smiths, men jeg skjønner så mye som at for mange menn i en viss alder så definerer Morrissey og The Smiths et helt verdensbilde. Musikken gjør seg veldig bra i stykket, men jeg hadde kanskje fått enda mer igjen for det dersom jeg faktisk kjente til sangene (og tekstene).

Utenom M så følger vi Harry Lund (den norske gjennomsnittsmannen), partisekretæren som skal holde 1. mai-tale, Martini (kjiping), Gerhardsen (gammel sullik) og diverse andre karakterer som holder til i Murboligen eller på kroa Smeltaren.Et knippe av historier fra boka er med, men noen er også utelatt (kanskje ikke så rart siden boka inneholder så utrolig mange forskjellige historier).

Hoppene fra den ene historien til den andre, ispedd med levende musikk, gjør at du blir sugd inn i stykket og lever deg skikkelig inn i det. Dramatisering av bøker kan være tricky, men jeg skjønner godt hvorfor det ble ønskereprise av akkurat denne.  Anbefales virkelig – og kommer på turne med Riksteatret for deg som ikke bor i Oslo!

Kanskje på tide å lese boka nå? Ja!

bikubesong-front-728

Bilde lånt av Det norske teatret – klikk på bildet for å komme til nettstaden til stykket.

Legg gjerne igjen en kommentar!

