Hvor ble det av Tove Nilsen?

15 May

For en stund tilbake kom rapperne Don Martin og Tommy Tee med sangen Nilsen hvor de hedrer Oslo og tre blad Nilsen:

“Jeg er så Oslo at du kan kalle meg for Nilsen. Rudolf, Lillebjørn, Joachim. Velg hvilken.”

3nilsen

Bilde stjælt fra internett

Helt klart tre lyrikere som har gjort sitt for å fange Oslo-sjela. Don Martin uttaler selv i et intervju at:

” Jeg skrev på låten ganske lenge, men jeg var usikker på vinkelen. Det var først da jeg innså at Jokke het Nielsen at jeg skjønte hvordan låten skulle være. Et sted mellom Rudolf, Lillebjørn og Joachim ligger nemlig det jeg mener er sjela til Oslo.”

Låta er veldig kul, men i dette selskapet er det en Oslo-lyriker som jeg savner: Tove Nilsen. Få andre forfattere har (iallefall for meg) klart å fange Oslo-sjela gjennom sine bøker på samme måte som  henne. Jeg kan ikke engang se Bøler på et t-banekart uten å tenke på Skyskrapersommer. Så jeg krysser fingrene for at dersom gutta noen gang skulle lage en oppfølger så putter de inn Tove. Tror hun hadde trivdes med den gjengen der jeg 🙂

Sangen har forøvrig også blitt et twitter-fenomen frontet av både Kristin Halvorsen og Fabian Stang

Legg gjerne igjen en kommentar!

