Tips: Bokdeling i borettslaget

19 May

Jeg bor i ei blokk hvor det generelt er ganske lite kontakt mellom oss som bor her. Vi nikker og hilser, og slår kanskje av en bitteliten prat i vaskerommet. Alt i alt et ganske anonymt borettslag. Vi er hyggelige mot hverandre, men på en litt sånn urbant avmålt måte.

Det er imidlertid en ganske fin tradisjon her som jeg setter veldig stor pris på. Med jevne mellomrom dukker det opp bøker på en liten hylle i inngangspartiet. Av og til følger det med en liten lapp “Bøker gis bort” eller “Bare forsyn deg!” Jeg antar det er folk som har opprydding, eller kanskje de skal flytte?

IMAG0883

Dette var den lille bunken som møtte meg da jeg kom hjem for et par dager siden. Ikke noe som fristet meg denne gangen, men de passer nok for noen. Bøkene forsvinner alltid, tror det tok to dager før disse var borte en etter en.

IMAG0882

Syns dette ikke bare sier litt om eierne, men det sier litt om bøker også. At folk anerkjenner at det kan være noen andre som setter pris på akkurat den boka du ikke har plass til lengre. Og den som har lagt ut bøkene har selvsagt også ansvar for å rydde bort de som ingen vil ha.

Noen andre som har noe lignende?

4 Responses to “Tips: Bokdeling i borettslaget”

  1. ForfatterfrueKaren 23. May 2013 at 23:53 #

    For en genial idé! Kanskje jeg og forfattermannen skal starte med denne tradisjonen her i blokka vår også:)

    • Vibeke 25. May 2013 at 12:33 #

      Kjør på og lykke til!

  2. Gro Jeanette Nilsen 4. December 2013 at 00:22 #

    Utrolig god ide’ – kreativt og morsomt, og ikke minst nyttig! Jeg har opplevd noe liknende selv også, den gangen la folk ut bokstabler oppå papirkontaineren. Ikke fullt så kreativt og god ide’ som hos deg, men du inspirerte meg i allefall til å blogge litt om det. Henviste også til bloggposten din. Takk or flott tips!

    • Vibeke 4. December 2013 at 19:02 #

      Supert, bare flott om flere deler bøker istedenfor å hive dem 🙂

Legg gjerne igjen en kommentar!

