Å lese om igjen (og om igjen)

24 May

beatles-av-lars-saabye-christensen-1998Noen bøker kan jeg lese om igjen og om igjen og om igjen. Av og til leser jeg ikke hele boka, kanskje bare en liten del av den. Plutselig kan det komme over meg at jeg har lyst til å lese f.eks.  akkurat om når Erling Haefs i Hvite Niggere er på gartnerskole, så da leser jeg den delen og så legger jeg fra meg boka igjen.

Da jeg skulle finne frem et sitat fra Beatles til 17. mai-innlegget mitt så bladde jeg litt frem og tilbake og lysten til å lese boka på nytt kom over meg. Hele boka. Jeg har allerede lest den uttallige ganger, for første gang for 17 år siden (!).  Gjensynet er godt, og hver gang oppdager jeg nye ting som jeg ikke har forstått på samme måte før, ikke lagt merke til eller ikke satt pris på.

Nå blir boka endelig film også!

Hvilke bøker leser du om igjen (og om igjen)?

4 Responses to “Å lese om igjen (og om igjen)”

  1. Støvkorn 24. May 2013 at 13:07 #

    Jeg elsker det, det er som å besøke gamle venner hver gang jeg leser en bok jeg elsker på nytt. Herlig! eg har blant annet lest Harry Potter serien, Pride and Prejudice, Isfolket og Hitchhikers gudie to the galaxy flere titalls ganger 😉

    • Vibeke 24. May 2013 at 14:12 #

      Ja, ikke sant – som å møte noen man ikke har sett på en stund (jeg innser f.eks. nå at jeg fortsatt har et lite crush på Seb i Beatles.) 🙂

  2. astridterese 24. May 2013 at 13:28 #

    Jeg leser om igjen Det mørke tårn av Stephen King som er en serie på 7 bøker, og Sagaen om Belgarion på 5 bøker. Men også Harry Potter og Ringenes Herre hører til i den kategorien. Og fler andre fantasybøker kommer jeg på nå når jeg tenker på det 🙂

    • Vibeke 24. May 2013 at 14:11 #

      Tror nok Ringenes Herre og Harry Potter er gjengangere hos flere 🙂

Legg gjerne igjen en kommentar!

