Sommerlektyren 2013

6 Jun

Henger meg på Anita sitt initiativ  om å sette opp pensumliste for sommerens lesing. Siden jeg nå har svettet endel over faktisk ekte pensum, så er det ekstremt godt å vite at all lesing de neste to månedene er kun for underholdningens skyld. Nå er til og med ferien booket (øyhopping i Hellas!) og  jeg har masse late timer i solen å se frem til! Sjekk ut lenker nederst for se hva andre skal lese.

Uten noe mer om og men, her kommer altså bøkene som skal leses frem til august:

michelet

En sjøens helt av Jon Michelet er en langlesing som jeg gleder meg skikkelig til. Når man kommer fra en familie hvor mennene dro ut på sjøen straks de fikk bart, og kvinnene gikk hjemme og ventet, så har man hørt endel historier om dette livet. Om boka lever opp til “virkeligheten” blir spennende å se.

katemorton

Enda en langlesing: The Secret Keeper av Kate Morton. Har lest Morton sine tidligere bøker. Syns historiene har en tendens til å bli litt like, men når man først dras inn i historien så blir man der. Denne får nok gleden av å bli med på ferie, perfekt for strandliv og flytur vil jeg tro.

jillmansell

Jill Mansell er en av disse chick-lit forfatterne som produserer standard-bøker med helt greie og underholdende bøker sjangeren. Tror nok denne vil gli inn det ene øret og ut det andre. Blir nok også med i feriesekken.

dickmoby

Den første av sommerens skikkelige klassikere: Moby Dick av Herman Melville! Boka skal egentlig leses i bokklubben min, men selv om vi egentlig ikke har nødt til å ha lest den ferdig før september, så satser jeg likevel på å lest den i løpet av sommerferien. Ser for meg at man nok får mer ut av denne ved å lese den i ett strekk, heller enn stykkevis og delt.

coldspringharbor

Richard Yates er en av de forfatterne som jeg har et litt ambivalent forhold til. Jeg elsket The Easter Parade, mens Revolutionary Road kom jeg aldri særlig langt med. Cold Harbor Spring dukket opp i en billigkurv for en stund tilbake, og selv om vaskeseddelen ikke umiddelbart fenget, så kom jeg fram til at han måtte få en sjanse til. I denne boka er det nok nok en gang duket for tragedie hvis jeg kjenner Yates rett.

kjormeg

Kjør meg til slottsparken av Gustav M. Galåsen er undertitulert som en roman fra virkeligheten og omhandler forfatterens kamp for å få kjæresten sin ut av heroinhelvetet. Dette er visstnok en av åttitallets store klassikere inne denne sjangeren, og en av de første innblikkene i en verden som de fleste nordmenn på den tiden ikke hadde noe forhold til. Jeg forventer kanskje ikke at den skal være så bra, men noe må det da være med denne boken siden den nå kom i nytt opplag. Blir spennende å se hvordan tidens tann har behandlet den.

janeeyre

Stor klassiker nummer to: Charlotte Brontë sin Jane Eyre! Jeg har aldri lest noe av Brontë-søstrene, men jeg har sett divere filmatiseringer, inkludert den nyeste filmatiseringen av denne boka. Jeg er spent på å oppleve dette berømte verket, hva er det egentlig med denne boka som har fortryllet så mange?

thelegacy

The Legacy er ei bok litt i samme sjanger som Kate Morton sine. Som jeg skrev i forrige innlegg så er jeg faktisk usikker på om jeg har lest denne før… Men det er bare en måte å finne ut av det på, nemlig å lese den.

Det er de bøkene jeg har så langt, slenger med et bilde av meg som  nyter eksamenspils med Mørkets hjerte i sola. Nå kan sommeren bare komme!

IMAG0956

Lyst til å vite hva andre skal lese?



20 Responses to “Sommerlektyren 2013”

  1. Melusine 8. June 2013 at 17:28 #

    Ah, det er herlig å være ferdig med pensum for denne gang og kunne fokusere på lystlesing! Fin liste du har, Jon Michelet er det sannelig lenge siden jeg har lest. Morton-boken har jeg også på min sommerliste, og Jane Eyre kan du glede deg til 🙂

    • Vibeke 9. June 2013 at 17:29 #

      Jeg vet, har hatt disse bøkene liggende på vent hele eksamenstida og nå er det skikkelig deilig å få gyve løs på dem, men fortsatt litt usikker på hvilken ende av lista jeg skal begynne i:)

      • Melusine 9. June 2013 at 23:44 #

        Hehe skjønner dine kvaler – selv har jeg rett og slett startet på den første på listen, men det er jo ikke sikkert jeg følger den listen slavisk!

      • Vibeke 10. June 2013 at 08:35 #

        Nei, det handler jo mye om hva man har lyst til å lese akkurat der og da. I tillegg så handler det jo også litt om hva som er praktisk. Tror nok ikke Michelet-boka får være i sekken når jeg skal på ferie, den er rett og slett for stor til å drasse rundt på 🙂

  2. Beathe Solberg 9. June 2013 at 14:07 #

    Ser ut som du har en fin lesesommer foran deg:) Jill Mansell boken har jeg lest og bøkene hennes liker jeg godt, enkel og fin underholdning. Et par andre av disse bøkene ligger på vent her hos meg også. Ha en fin sommer!

    • Vibeke 9. June 2013 at 17:32 #

      Ja, jeg tror jeg kommer til å klemme Jill Mansell inn mellom to litt tyngre bøker 🙂

  3. Anita 10. June 2013 at 17:09 #

    Her var det mye bra og variert! Gøy at du ble med på blogghoppet!

    • Vibeke 10. June 2013 at 21:59 #

      Bare moro det! Fint å få organisert sommerlesinga mi litt 🙂

  4. Tine 12. June 2013 at 22:10 #

    Kjempefin haug med bøker du har liggende klar. Gled deg til The secret keeper, den var veldig bra. Fin blogg du har forresten 🙂

    • Vibeke 13. June 2013 at 08:41 #

      Takk for det! Det er en ganske allsidig haug med bøker, man skulle nesten ikke tro at det var samme person som skulle lese alle 🙂

  5. anette 13. June 2013 at 09:24 #

    Flott sommerleseliste! Her var det mange godbiter 🙂

    • Vibeke 13. June 2013 at 23:14 #

      Ja, jeg gleder meg skikkelig til å ha så mye forskjellig å ta fatt på utover sommeren 🙂

  6. Anne / Bokofilia 13. June 2013 at 21:58 #

    Spennende og variert liste du har satt opp! Jeg ble veldig nysgjerrig på Yates-boka. Jeg kjenner ikke til forfatteren (må google litt) men omslagene til “vintage”-serien er bare helt uimotståelige! Jeg måtte smile litt av “Kjør meg til slottsparken”. Fikk litt “Hard Asfalt”-vibber 🙂 Kos deg med bøkene!

    • lene 13. June 2013 at 22:04 #

      På øverste hylle og arven har jeg lest. Like dem begge veldig godt. Jane Eyre har jeg bare sett på film, og kunne godt tenke meg og lese. Lykke til med sommerlesingen. Planlegger selv en liste, men det er ikke så lett merker jeg

      • Vibeke 13. June 2013 at 23:10 #

        For min del var det ikke så vanskelig å lage lista, det var bare å lage ei oversikt over alle de uleste bøkene i bokhylla 🙂 Utfordringa nå er å ikke skaffe meg flere bøker i løpet av sommeren…

    • Vibeke 13. June 2013 at 23:12 #

      Takk for det! Jeg tror ikke Yates er så kjent i Norge, men at han nok har blitt mer kjent etter filmatiseringa av Revolutionary Road. Gleder meg iallefall til å lese den, selv om hans bøker ikke er blant de mest lystige…

  7. Anita Ness 14. June 2013 at 00:36 #

    Her var det også masse spennende. Kjør meg til slottsparken leste jeg på 70-80-tallet, husker jeg. Mørkets hjerte leste jeg i fjor i lesesirkel, og Katherine Web har jeg lyst å lese en gang. Jane Eyre ligger og venter her også.. God sommer.:)

    • Vibeke 14. June 2013 at 09:34 #

      Takk for det. Har akkurat begynt på Jane Eyre og kan allerede anbefale den. Kom meg nesten ikke av bussen på riktig stopp idag fordi jeg var så oppslukt 🙂 God sommer til deg også!

  8. Mai Lene 14. June 2013 at 13:07 #

    Eg òg må lese den nye boka til Kate Morton. Dessverre er ventida på biblioteket veldig lang! “Arven” av Katherine Webb er bra. Berre gled deg til den boka 🙂 Ha ein super somar!!

    • Vibeke 15. June 2013 at 01:41 #

      Jeg tar med Kate Morton-boka på strandferie, så det er kanskje like greit at det ikke er biblioteket sin utgave 🙂 God sommer!

Legg gjerne igjen en kommentar!

