Avbrutt

13 Jun

gardellDet er heldigvis lenge mellom hver gang, men denne gangen gir jeg opp. Jeg må bare innse at boka En komikers oppvekst av Jonas Gardell kommer jeg ikke til å lese ut. Jeg har lest halve boka, men det har tatt sin tid og jeg har på ingen måte hatt særlig lyst til å lese videre.

Jeg trodde jo først og fremst at boka skulle være morsom. Hvordan kan det ikke være det med en sånn tittel, og en så morsom forfatter? Men nei. Boka handler om oppveksten til utenfor-gutten- Juha, med spede innblikk i hans angsfylte voksenliv som komiker. Juha gjør alt han kan for å være morsom og for å passe inn, men likevel så gjør han det aldri helt. Alt i alt ganske deprimerende greier.

Siden det er såpass kort tid siden jeg leste Sumobrødre så orker jeg heller ikke mer ungdommens råskap og beskrivelser av hvor fæle barn kan være mot de som er annerledes. Jeg er klar over at det er sånn oppveksten er, at det er sånn barn oppfører seg mot hverandre og at foreldre bare aldri helt skjønner greia, men akkurat nå orker jeg ikke lese mer om det. Boka blir lagt på hylla, og jeg tror nok dessverre ikke jeg kommer til å plukke den opp igjen.

7 Responses to “Avbrutt”

  1. anette 13. June 2013 at 17:21 #

    Slik er det dessverre av og til. Det er rett og slett ikke alle bøker man har like god kjemi med!! 🙂

  2. Marianne 13. June 2013 at 19:17 #

    Vi burde vel alle bli bedre med å avbryte bøker vi ikke liker. Jeg har en tendens til å tvangslese. Vær fornøyd med at du kan si “nok nå” og legge boka vekk! 🙂

    • Vibeke 13. June 2013 at 23:13 #

      Jeg er enig, det er lov til å innse nederlaget. Når man gruer seg til å åpne ei bok så er det på tide å gå videre. Det betyr jo ikke nødvendigvis at den ikke passer for andre, den passet bare ikke for meg 🙂

  3. Tine 14. June 2013 at 17:58 #

    Jeg er også en av dem som leser videre på trass, selv om det ikke gir meg annet enn hodebry. Lover å bli flinkere til å legge vekk bøker som ikke fenger. Takk for spark bak 🙂

    • Vibeke 15. June 2013 at 01:39 #

      Bare “hyggelig” 🙂 Må bare innse at jeg ikke er sånn bokblogger som er udelt positivt til all litteratur. Noen bøker trenger man bare ikke bruke mer tid på, uten at det betyr at de ikke kan være verdifulle for andre 🙂

  4. Lise 16. June 2013 at 00:34 #

    Av og til legger jeg bort bøker som egentlig er ganske gode, men de treffer ikke meg akkurat der og da. Og jeg har veldig tiltro til å legge VEKK bøker som ikke er passe – det finnes så mange bøker der ute.

    • Vibeke 17. June 2013 at 09:20 #

      Jeg vet, har på følelsen av at det ofte handler om når jeg leser boka, og ikke nødvendigvis boka i seg selv 🙂

Legg gjerne igjen en kommentar!

