Å gjøre ingenting med Jane

21 Jun

Den lille tiden jeg bruker på å lese for tiden tilbringes sammen med Jane Eyre. Fantastiske flotte, deprimerende, ettertenksomme, nøysomme og lengtende Jane.  Med sine 460 sider så kommer den nok til å ta litt tid, men jeg tenkte jeg skulle dele litt ervervet inspirasjon fra Jane mens jeg holder på.

IMAG0986

Det er sikkert mange andre også som sliter med å klare å gjøre absolutt ingenting. Å bare sitte, gå eller stå et sted uten å snakke med noen, sjekke telefonen, lese noe eller på en eller annen måte gjøre noe annet enn å bare være. For Jane derimot så er dette ganske naturlig, og jeg ville derfor dele litt til inspirasjon og påminnelse for meg selv og andre.

“Han lukket vogndøren og kløv opp på sitt eget sete der utenfor, og så kjørte vi. Tempoet var bedagelig og gav meg rikelig tid til refleksjon; jeg var glad for omsider å være så nær reisens mål, og der jeg lente meg tilbake i det komfortable, om enn ikke elegante kjøretøyet, lot jeg tankene vandre i ro og mak.”

“Marken var hard, luften var stille, min vei var ensom; jeg gikk fort til jeg fikk opp varmen, og deretter sakte for å nyte og analysere den gleden som timen og omgivelsene skjenket meg.”

I det siste har jeg blitt veldig bevisst på at det eneste tidspunktet jeg ikke gjør noe er når jeg ligger og prøver å sove. Da er det kanskje ikke så rart at jeg blir liggende å tenke på både det ene og det andre som jeg ikke har hatt tid til å prosessere i løpet av dagen fordi jeg ikke har gitt hjernen fri i det hele tatt.

Så nå skal jeg gjøre som Jane,  jeg skal gjøre det jeg kan for å bruke litt tid hver dag på ingenting. Anbefales!

Slenger med noen bilder som passer til temaet. La tankene flyte.

IMAG0007

IMAG0736

IMAG0855

7 Responses to “Å gjøre ingenting med Jane”

  1. Tones bokmerke 21. June 2013 at 20:53 #

    Fint innlegg og påminnelse til meg som har boken i bokhylla på vent etter at den ble skrevet om på Melusinesplace.

    • Vibeke 21. June 2013 at 21:40 #

      Både boka og å la tankene flyte anbefales virkelig, god helg!

  2. Melusine 22. June 2013 at 16:52 #

    Enig med Tone at dette var et fint innlegg – savner litt tiden da jeg leste Jane Eyre!

    • Vibeke 23. June 2013 at 02:29 #

      Av og til er det jo fint å lese bøker om igjen (selv om det aldri kan sammelignes med å lese den for første gang). Eller så kan man jo heller bare bruke litt tid på å la tankene flyte 🙂

      • Melusine 24. June 2013 at 12:00 #

        Hehe, ja det var et godt tips 🙂

  3. Elin 26. June 2013 at 16:20 #

    Jane Eyre må jeg også få lest etterhvert 🙂 Sett ene filmatiseringen av boka og den er sååå fin 🙂

    • Vibeke 26. June 2013 at 20:43 #

      Ja, jeg er veldig begeistra (selv om Jane kan være en smule irriterende innimellom:)

Legg gjerne igjen en kommentar!

