Hellas: 10 dager – 6 bøker

20 Jul

En fantastisk ferie i Hellas er over. Dagene har bestått i late strand-dager, ettermiddager på balkong, timesvis på diverse ferger, øl og iste – og selvsagt noen bøker.

Første fristelse er som alltid flyplassens bokhandel. Jeg har en evigvarende frykt for å ikke få ha nok lesestoff med på tur og jeg kjøper alltid minst ei bok på Gardermoen. Denne gangen ble det ei bok jeg har hatt lyst på ganske lenge: Det var DDR – fortelingar om eit nedlagt land av Astrid Sverresdotter Dypvik.

IMAG1015

Ei veldig underholdende bok som jeg skal skrive en egen omtale av ettehvert.

Deretter hoppa jeg videre til sånn ekte ferielektyre: På øverste hylle av Jill Mansell. Denne får nok ingen egen omtale, men kan avsløre at den er helt innafor chick-lit sjangeren og passer godt på ei strand!

IMAG1046

Etter å ha lest denne så var det på tide med avreise fra Rhodos og jeg byttet ut denne med et par andre av samme kaliber på hotellets  bokbytte-hylle. Girls in white dresses av Jennifer Close var lettlest og underholdende, men også tidvis irriterende skrevet. Den lettet iallefall en 9 timer lang fergetur fra Rhodos til Santorini.

IMAG1060

Mer av samme kaliber fulgte på Santorini med The Holiday av Erica James, kanskje den jeg likte aller minst (klisjefylt og feik). Etterhvert ba min reisekompanjong meg om å lese noe annet fordi hun ble så irritert over klaginga mi over det dårlige språket som strakk seg over 520 (!) sider. Jeg leste den ut, men det var bare såvidt.

IMAG1072

Deretter var det videre til Mrs Dalloway – forsøk nummer to for min del… Omgivelsene på Santorini og Paros var iallefall fine og jeg liker boka bedre etter at jeg leste den enn underveis. Egen omtale på vei.

IMAG1085

Til slutt kom selve sukkerbiten, jeg hadde kommet tilbake til lettfordøyelig dokumentar: Manhattan – historier om New York av Torgrim Eggen. Han skriver lettbent om Manhattans kulturhistorie på flere nivå. Egen omtale kommer etterhvert.

IMAG1104

Og ja, det er vanskelig å se, men det er faktisk det der Akropolis i bakgrunnen.

Til slutt måtte jeg selvsagt innom en flyplass for å komme meg hjem. Og det førte selvsagt til ei ny bok. Godt sommeren ikke er over enda.

IMAG1108

2 Responses to “Hellas: 10 dager – 6 bøker”

  1. Melusine 20. July 2013 at 20:53 #

    6 bøker på 10 dager – slett ikke verst! Selv reiser jeg på mandag og tar sikte på å få lest mest mulig, tar med meg blant annet Mrs Dalloway 🙂

    • Vibeke 20. July 2013 at 21:00 #

      Godt valg! Anbefaler å lese den i ett strekk – lettere å holde tråden da:)

Legg gjerne igjen en kommentar!

