Lest: “Magnhild – en roman om sex, fyll og offentlig forvaltning”

16 Sep

amagnhildMagnhild – en roman om sex, fyll og offentlig forvaltning (2013) er skrevet av Guri Idsø Viken og Inger Johanne Sæterbakk i felleskap og er basert på Magnhilds antiblogg. Sammen har de skapt Magnhild, en yngre og Oslo-basert versjon av Samantha Jones.

Magnhild har akkurat fylt 30 år, hun har en mellomlederstilling i et direktorat og en ellers særdeles god appetitt på menn og alkohol. Det hun mangler er særlig stor forståelse blant sine venner om hvordan hun har lyst til å leve livet sitt. Mens de fleste av vennene hennes (eller “vennene”) er i full gang med det mest naturlige i hele verden (giftermål, barn, familieliv, osv) så er Magnhild bestemt på at hun vil fortsette å bo alene, ligge med hvem hun vil og drikke så mye hun klarer. Sleng på at folk generelt (kolleger, venner, familie og gutter) er idioter så har hun strengt tatt ikke noe behov for noe mer enn en stiv drink og en stiv mann. Jobber for mye gjør hun også, til dels fordi alle kollegene hennes med småbarn til stadighet må ta seg fri til stadighet pga planleggingsdager i barnehagen. Med en del reservasjoner så overtales Magnhild også etterhvert til å prøve ut monogami, med varierende hell.

Jeg skrev i et tidligere innlegg at jeg hadde lyst til å være som Magnhild, og vi har faktisk endel likhetstrekk: Vi er begge helt i begynnelsen av tredveåra, vi bor i Oslo, kommer fra Romsdalen, jobber med forvaltning og er kronisk single. Det er selvsagt endel ting som vi ikke deler også, jeg har for eksempel ikke for vane å våkne med random fremmede titt og stadig.  Jeg er heller ikke like begeistra for hverken sprit,  baren Internasjonalen eller partysvensker som det Magnhild er. Det som er fint med såpass mange likhetstrekk med en karakter som dette når man leser ei bok er nettopp det at man kjenner seg i uttalelser som dette når noen gratulerer deg med dagen:

“Nei, det er faen ikke grattis. De ti neste åra kommer verden til å mase om at jeg burde produsere velskapte unger og kaker og skaffe meg familievennlig jobb, rekkehus og en mann til å forsørge heile dritten.”

Når man først når tredveåra, forutsatt at man ikke allerede har partner og barn, så er det liksom det man skal være på jakt etter. I tillegg til,  som Magnhild også sliter med, at det er færre og færre singel-venner igjen. De fleste har blitt par, begynner å få unger og foretrekker å føre samtaler om permisjon, bleier og bryllupsforberedelser. Vi som ikke har planer om å gifte oss, eller i det hele tatt få barn, møter liten forståelse for det. Vi har bare ikke truffet den rette enda, bare vent… Jeg er helt på Magnhilds lag her, det må da være lov til å velge å være alene og heier alldeles ikke på monogami-prosjektet hennes.

IMAG1207

Til sengs med Magnhild

Nok om det. Utover det at jeg har mye til felles med Magnhild, så kjenner jeg at hun er litt vel misantropisk. Det må være slitsomt å ha så mye hat mot de fleste; verneombudet, ungdommer, kulturelite, hudpleiere og lavendellukt. Ja, folk er idioter – men det må da være mulig å se det positive i noe (utover det at han du puler alltid får deg til å komme). Hadde jeg vært venninne meg Magnhild, så hadde nok jeg også holdt med de andre vennene hennes. Det blir litt mye innimellom og det er nesten så jeg lurer på om hun burde få en eller annen slags diagnose.

Boka er godt planta i chick-lit sjangeren, Selv om Magnhild kanskje ikke er den typiske jenta på jakt etter kjærligheten, så utfolder likevel historien seg etter oppskriften. Selv om hun egentlig er fornøyd med tingenes tilstand så finner hun ut at hun skal prøve ut monogamien, kanskje til og med finne kjærligheten. Det går ikke helt etter planen, men hun ender selvsagt opp lykkelig (på sitt vis).

Kort og godt; jeg ble underholdt. Jeg kniste, lo og kjente meg igjen i endel situasjoner. Anbefales alle som kommer fra Romsdalen, alle som har bodd i Oslo, alle som har vært single, alle som har jobba i forvaltniga og alle som står i fare for å oppleve tredveåra.

3 Responses to “Lest: “Magnhild – en roman om sex, fyll og offentlig forvaltning””

  1. anette 16. September 2013 at 09:33 #

    Flott omtale, denne boka står absolutt på leselista 🙂

    • Vibeke 16. September 2013 at 16:17 #

      Det er bare å glede seg, lettlest og underholdende!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Å reise hjem til jul | Boka mi - 21. December 2013

    […] Magnhild – en roman om sex, fyll og offentlig forvaltning […]

Legg gjerne igjen en kommentar!

