Lest: “Bittelitt vidunderlig” av Dawn French

12 Oct

Kort sagt: Klagete, bestselger, familieliv, midtlivskrise, oppskrytt, tenåringsliv, selvinnsikt., kjendisforfatterBittelitt vidunderlig

Først litt om forfatteren…

Dawn French er best kjent som engelsk komiker/skuespiller og var blant annet med på å lage TV-serien Absolutely Fabulous. Boka Bittelitt vidunderlig kom ut i 2011 og er hennes skjønnlitterære debut. i 2013 ga hun ut Oh  Dear Silvia, som ser ut til å være i samme sjanger. I tillegg har hun gitt ut en selvbiografi (Dear Fatty) og diverse humorbøker.

…og så litt om boka

Handlinga er satt i en temmelig ordinær engelsk familie. Mo skal snart fylle 50, jobber som barnepsykolog, men sliter maks med å ha et godt forhold til sine egne barn. Dora er snart 18, snart ferdig på skolen og sliter med alt det som vanlige tenåringer sliter med, inkludert et særdeles anstrengt forhold til sin mor. Oscar er 16 år og heter egentlig ikke Oscar, men Peter. Oscar er navnet han selv har tatt fordi han har en nesegrus beundring for Oscar Wildes liv og virke. Faren og husbonden prøver å være en så god far og husbond som han bare kan til tross for at han bare er en helt vanlig fyr. En dag begynner det en ny psykolog på kontoret til Mo og han kommer til å påvirke hver og en i denne familien.

Bokas kapittel hopper mellom Mo, Dora og Oscars synspunkt litt som dagboknotat eller blogginnlegg. Hver karakter har sin skrivemåte og sine versjoner av historien. Mannen/faren får også et lite gjestekapittel mot slutten, men utover det så hopper fortellinga mellom disse tre.

Bittelitt vidunderlig (eller A Tiny Bit Marvellous) lå på bestselgerlistene i England i lang tid så jeg tenkte naturlig nok at dette måtte være veldig bra. Dama er jo morsom også, så den burde i det minste leve opp til alle kommentarer og anmeldelser som sier at den er skikkelig hilarious. Jeg syns ikke det, og ble faktisk ganske skuffa. Mo er irriterende lite innsiktsfull og klagete, det er litt for billig at hun skal være barnepsykolog som på ingen måte skjønner seg på sine egne barn. Dora er sinnsykt irriterende med sin ekstremt påtatte kjefting og banning rettet mot mor. Det blir nesten som om noen skal parodiere en skikkelig sur tenåring side opp og side ned. Oscar er kanskje den meste tålelige, men det veier dessverre ikke opp for resten.

Jeg tror nok det er to faktorer som ligger til grunn for min opplevelse av boka. Det første er at jeg rett og slett ikke kjenner meg igjen i situasjonen, jeg er hverken 49 år eller 18 år. Jeg har riktignok vært 18 år gammel jente en gang, men så ille kan jeg virkelig ikke huske at det var. Det andre er oversettelsen av boka. Min utgave var på norsk (utgitt av Kagge Forlag) og jeg tror mye har fått tapt i oversettelsen. Jeg kan ane konturene av noen gode vendinger og morsomme ordspill, men de har ikke blitt med inn i den norske versjonen.

Alt ialt er jeg bittelitt skuffet.

Noe for deg? Tror definitivt dette er ei bok som passer best for de som kan kjenne seg igjen i situasjonen. Mest sannsynlig deg som er midt i livet med forferdelig tenåringsbarn og en mann du er litt usikker på om du liker noe særlig lenger.

Legg gjerne igjen en kommentar!

