Lest: “Instructions for a Heatwave” av Maggie O’Farrell

13 Nov

Kort sagt: 1976, hetebølge, familie, drama, Irland, hemmeligheterinstructions-for-a-heatwave

Først litt om forfatteren…

Maggie O’Farrell (f.1972) er en forfatterinne fra Nord-Irland som vokste opp i Wales og Scotland. Hun har gitt ut ei rekke skjønnlitterære bøker siden 2000, og vant Costa Novel Award i 2010 for The Hand That First Held Mine. Instructions for a Heatwave er den nyeste boka hennes.

… og så litt om boka

Handlinga i Instructions for a Heatwave er satt rundt familien Riordan og forsvinningen av faren i huset under hetebølgen i England i 1976. Riordan-familien er av irsk opphav og bosatt i London. Barna i familien er voksne og har glidd bort fra barndomshjemmets trygghet av forskjellige grunner, men kalles hjem igjen av moren Gretta når faren forsvinner. Forholdet mellom søskenene er ikke friksjonsfritt, forholdet til moren er heller ikke det enkleste. De samles om jakten på faren og oppsnøring av gamle og nye familiehemmeligheter.

IMAG1266

Boka faller helt klart i drama-kategorien, men jeg syns vaskeseddelen pekte mer i retning av mysterium og krim. Men fokuset er knapt nok på forsvinningen av faren, dette er kun en katalysator for å samle familien og for å grave i fortida.

Gretta sin irsk-katolske bakgrunn ligger til grunn for mange av problemene og konfliktene i famlien. Barna er ikke katolske nok for moren, de har tatt feil valg og har på mange måter ikke levd opp til hverken morens eller egne forventninger. Michael Francis gitftet seg for tidlig og med feil kvinne. Monica er allerede skilt og attpåtil barnløs. Aoife har rømt til New York og gudene vet hva hun gjør der. Forholdet mellom søsknene er heller ikke godt og alle har noe å ta tak i når de samles.

Som tittelen tilsier så er det hetebølge på gang. Jeg ble litt skuffet over mangelen på “hetebølge-stemning”. Jeg glemmer til stadig at det skal være varmt, at det i det hele tatt er sommer. Det er ikke et bra tegn, siden varmen i så stor grad tar sikte på å påvirke utfoldinga av handlinga.

Alt i alt ble jeg ikke veldig fanget av hverken historia eller karakterene. Det blir litt for overtydelige familieissues her. Løsninga på mysteriet er ikke av de beste og det blir en sånn halvveis happy ending. Altså, den driver framover, men det er bare ikke så interessant.

Noe for deg? Helt grei ferielesing, men ikke så mye mer enn det.

5 Responses to “Lest: “Instructions for a Heatwave” av Maggie O’Farrell”

  1. Kari 13. November 2013 at 23:17 #

    Jeg elsket “Hva skjedde med Esme Lennox”, men orket ikke å lese ferdig “Hånden som først holdt min”, så da er det vel ikke noen vits i å lese denne heller…

    • Vibeke 15. November 2013 at 22:33 #

      “Hånden som først holdt min” hadde jeg faktisk glemt at jeg hadde lest. Ganske lite imponerende. Hadde jeg visst at det var samme forfatter da så hadde jeg nok ikke kjøpt denne.

      • Kari 15. November 2013 at 23:30 #

        Det var litt merkelig, for begynnelsen var veldig, veldig bra. Så punkterte fortellinga plutselig helt….

  2. Mari - Flukten fra virkeligheten 14. November 2013 at 08:41 #

    Denne boka kikket jeg faktisk på i ARKs nettbutikk i går, men det høres ut som om jeg fint kan hoppe bukk over den for nå 🙂

    • Vibeke 14. November 2013 at 09:08 #

      Ja, det er mye annet fint å lese framfor denne 🙂

Legg gjerne igjen en kommentar!

