Bytte-bokhylle i Syden

13 Aug

Når jeg først drar til det store landet Syden så er det for å slappe av, ligge rett ut og gjøre minst mulig. Selv om det er noen som på død og liv skal klatre i fjell og paraglide og sånn der nede, så er det nok avslapping som står på agendaen til de fleste. Det er nok også grunnen til at på hoteller i Syden så finner man  fantastiske bokhyller som inneholder gratis bøker. Bøker som er både gode og velbrukte, men som folk bare ikke er interessert i å ta med seg videre.

Hotellet jeg bodde på på Rhodos i sommer var ikke blant de største, hadde ingen norske charterturister, men det hadde likevel en ganske velfylt bytte-bokhylle.

IMAG1048

Her kunne man finne noe for enhver smak, bla. Shantaram, Dan Brown sin siste bok, ei gammel Agatha Christie-bok på norsk, diverse på forskjellige andre europeiske språk og til og med Vente, blinke av Gunhild Øyhaug. Noe av det som er så fint er at man ofte kan ende opp med å lese noe man aldri ville plukket med seg fra en bokhandel nettopp fordi beggars can’t be choosers.

IMAG1049

Mitt bidrag til hylla ble (passende nok) På øverste hylle av Jill Mansell.

IMAG1047

Mitt utbytte ble disse to (tenkte det mått være greit å ta to bøker når hylla var såpass stappfull).

IMAG1050

Vi bodde på tilsammen 4 hotell på vår lille øyhoppings-ferie og alle hotellene hadde ei slik hylle, mye hummer og kanari! Så ja, man trenger ikke nødvendigvis ta med seg bøker nok for ei uke når man drar på ferie til Syden, bare man tar med seg nok til å legge igjen noe i byttehylla når man henter ut ei ny bok til seg selv.

6 Responses to “Bytte-bokhylle i Syden”

  1. anette 13. August 2013 at 21:48 #

    Så kult!! Der var det nok mange godbiter tenker jeg 🙂

    • Vibeke 14. August 2013 at 10:49 #

      Ja, hadde det ikke vært for at jeg skulle videre med ryggsekk så hadde jeg nok tatt med meg flere 🙂

  2. Birthe (Melusinesplace) 14. August 2013 at 21:11 #

    Så greit med en byttebokhylle! En sånn var ikke på hotellet vi var på.

    • Vibeke 15. August 2013 at 12:57 #

      Kanskje man kan starte en? De kan da umulig kaste alle bøkene som folk legger igjen..?

  3. Tuttasb 9. June 2014 at 20:27 #

    Det fins mange slike bokhyller rundt om i Norge også, jeg har samlet en liten oversikt på min bookcrossing-profil men tar gjerne imot tips om noen vet om flere bokhyller. Min oversikt finner dere her: http://bookcrossing.com/referral/tuttasb

    • Vibeke 16. June 2014 at 19:11 #

      Supert tips, tusen takk 🙂

Legg gjerne igjen en kommentar!

