Forbud mot å ta bilder i bokhandelen?

19 Aug

Bergensavisen tar opp igjen saken om at studentbokhandelen Studia har innført forbud mot å ta bilder i butikkene deres. Dette for å motvirke at studentene kjøper alle pensumbøkene på nett.

I den anledning lenker jeg til mitt innlegg og meninger om saken fra februar.

Hva syns dere? God stratgei, eller helt feilslått?

IMAG0270

7 Responses to “Forbud mot å ta bilder i bokhandelen?”

  1. siljeblomst 20. August 2013 at 07:04 #

    Jeg vil jo tro at alle får til å bestille pensumbøker på nett ved hjelp av pensumlisten sin, så begrunnelsen for fotoforbud høres merkelig ut. Hvis det ikke hadde vært lov på grunn av at det forstyrrer de andre kundene, så hadde jeg skjønt det bedre.
    Jeg kommer forresten ikke inn på den nederste lenken i innlegget.

    • Vibeke 20. August 2013 at 10:21 #

      Ja, jeg tenker også at folk klarer da å bestille bøkene på nett uten å ta bilder av dem. Men samtidig så er det kanskje slik at det har en mer oppdragende effekt, fint å minne studentene på at bokhandelen er der for å selge bøker, ikke være et utstillingsvindu 🙂

      Takk for at du ga beskjed, nå har jeg fikset lenken til det andre innlegget 🙂

  2. HildeSol 26. August 2013 at 08:38 #

    Det jeg ikke skjønner er hvorfor studentene trenger bilde av boka for å klare å bestille på nett når de allerede har en pensumliste med tittel, forfatter og ISBN-nummer… Pussig sak fra alle vinkler.

    • Vibeke 30. August 2013 at 22:32 #

      Ja, jeg lurer på om vi burde begynne å bli bekymra for framtiden i akademia hvis de har såpass dårlig EDB-kunnskap at de ikke kan punche inn navn og titler i nettbutikker 🙂

  3. ~MoonStar~ 2. September 2013 at 21:01 #

    Seriøst :O
    Jeg tar altid bilde hvis det er en bok jeg syns ser spennende ut.. Så jeg kan søke den opp på nettet når jeg kommer hjem.. For å se om det er en bok jeg gidder å lese 😛

    Noe så teit å bruke det som begrunnelse.. Det med pensum.. Man får jo pensum liste liksom.. :/ Weird.. Latterlig rett å slett spørr du meg xD

    • Vibeke 2. September 2013 at 21:47 #

      Ja, men jeg regner med at det er litt sånn “desperate times call for desperate measures”, og er den en bransje som har fattige kunder som vil spare der de kan, så er det jo studentbokhandlene. De må virkelig gjøre det de kan for å selge flest mulig bøker, men jeg tror ikke akkurat fotoforbudet hjelper dem så mye…

Legg gjerne igjen en kommentar!

