Litterær vår i Oslo

17 Feb

Noe av det mest fantastiske med å bo i Oslo er at byen har så utrolig mye kultur å by på. Mye av den kulturen er litterær, og siden jeg definitivt syns god litteratur ikke bare trengs å nytes mellom to permer så har jeg laget en liten littærer lysløype for våren. Det går litt i bølger hvor mye jeg faktisk klarer å benytte meg av det Oslo har å tilby, men denne våren skal jeg ta et skikkelig skippertak:

Først ute er førstkommende onsdag på Litteraturhuset “Dei gamle unge” med Agnes Ravatn og Kjersti A. Skomsvold. Skomsvold og Ravatn beskrives i invitasjonen som to litterære gamlinger, noen som bør passe bra for meg som plasserer meg selv i kategorien gamlingsungdom.SAM_0335

1. mars er det premiere på filmatiseringen av Hamsuns Victoria. Selve boka hadde jeg litt blandede følelser rundt, den hadde både fine sider og særdeles irriterende sider, men denne nye filmatiseringen har jeg ganske store forhåpninger til. Om ikke annet så spiller jo fantastiske Jakob Oftebro møllersønnen Johannes og DET er noe å glede seg til!

Det Norske Teateret har også satt opp ønskereprise av suksessen Bikubesong og idag fikk jeg sikret meg de siste billettene til en av forestillingene i mai! Boka har jeg begynt på, men så lagt fra meg igjen fordi jeg syns den var så sørgelig. Jeg vet at den er lun og morsom også, men akkurat da måtte jeg utsette den til senere. Nå blir den nok ikke lest før etter at jeg har vært på stykket, men den ligger iallefall klar til da. (Uansett mye annet som skal leses innen den tid så det er ikke noen grunn til å ha dårlig samvittighet.)

Siste (?) post på programmet er Onkel Vanja på Nationaltheatret, en sånn skikkelig russisk klassiker av Anton Tsjekhov. Stykket skal også leses i bokklubben og jeg ser fram til å sammenligne og diskutere oppsetningen og stykket. Planlegger å vente med å lese stykket til etter forestillingen, men tror kanskje jeg skal prøve meg på noe annet av Tsjekhov før den tid, kanskje Måken eller 3 søstre?

I tillegg til de tingene jeg allerede har billett til så går jo også My Fair Lady på Folketeatret, Bibelen på Det Norske Teatret og masse annet snacks på Litteraturhuset, men kan nok ikke prøve å få til for mye med dette skippertaket mitt.

Legg gjerne igjen en kommentar!

