Mine topp 3 innlegg

24 Oct

WordPress sin statistikk-funksjonalitet er en morsom sak. Som de fleste andre bloggplatformer så kan den kan fortelle meg mye om hva folk klikker på, når de klikker på det og hvilke innlegg folk der ute tiltrekkes mest av. Jeg har oppdaget at siden oppstarten så er det tre innlegg jeg har skrevet har fått absolutt flest klikk på bloggen, i hovedsak via søkemotorer.

topp3

Det som er interessant er at alle innleggene på topp 3 er bokomtaler og alle er omtaler av norske bøker. Jeg regner ikke helt med at de som klikker seg inn på innleggene fra søkemotorer har tilbragt mye tid på min blogg tidligere, så hva kan  være grunnen til at det er nettopp disse tre innleggene som skiller seg ut?

1. Evig søndag av Linnéa Myhre

Denne omtalen er den som får aller flest klikk, nesten dobbelt så mange som andreplassen på lista. Det er kanskje også den mest personlige omtalen jeg har skrevet, og det er også den omtalen jeg er mest fornøyd med. Jeg vet ikke helt hvorfor den er så populær, såvidt jeg kan se så er det mange bloggere som også har omtalt boka, så det er iallfall ikke pga mangel på alternativer.

2. Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg av Kjersti Annesdatter Skomsvold

Ei bok som har sneket seg inn i alle våres hjerter, og som fikk ett ekstra dytt da Monstermenneske kom ut. Hvorfor denne omtalen får så mange klikk? Kanskje er det fordi boka har en så snodig tittel at folk føler de må google den før de tar sjansen? Kanskje vil folk vite om andre har samme opplevelse av boka som de selv? Poppis er den iallefall!

3. De dødes tjern av André Bjerke

At nettopp denne boka er på topp 3-lista tror jeg at jeg kan takke det norske skoleverket og særoppgaver for. (Et vanlig søkeord som har leda folk inn på dette innlegget er “de dødes tjern analyse”, mens på de andre så er det kun tittel det er søkt på.) Det er nok ikke den boka den jevne driver og leser til stadig plukker opp, men for elever der ute så er den tydeligvis ganske populær. Og det er jo en helt ekte klassiker, så jeg regner ikke med at den bli mindre populær med det første.

 

2 Responses to “Mine topp 3 innlegg”

  1. bjorgmi 7. November 2013 at 19:13 #

    Eg elsker Skomsvold si bok. Monstermenneske har eg ikkje lese endå, men Jo fortere jeg går… likte eg veldig godt. Eg falt strengt tatt for tittelen, eg.

    • Vibeke 8. November 2013 at 08:59 #

      Ja, det er en tittel som er både vanskelig å huske og vanskelig å glemme 🙂

Legg gjerne igjen en kommentar!

